Vil ha bedre lærlingekrav ved offentlige prosjekter

- Skuffende at Høyre ikke hører på partene i arbeidslivets krav om bruk av lærlinger ved offentlige anskaffelser, sier fylkestingsrepresentant Ina Libak.

original_1478640769_9126437

Hovedutvalg for utdanning og kompetanse i Akershus sendte tirsdag inn sitt høringsinnspill til Kunnskapsdepartementets forslag om å stille krav til bruk av lærlinger ved offentlige anskaffelser. Ina Libak (Ap) reagerer på at Høyre og det borgerlige flertallet ikke velger å høre på det enstemmige innspillet fra Yrkesopplæringsnemnda i Akershus, hvor både LO, NHO, Utdanningsforbundet og flere andre arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner er representert.

- Det er stort behov i flere bransjer for faglært arbeidskraft, samtidig som mange unge sliter med å få lærlingplass. Da må vi politikere tørre å gjøre de riktige grepene, sier hun.

Både hun og en enstemmig yrkesopplæringsnemnd reagerer blant annet på at Kunnskapsdepartementet beskriver lærlinger som en byrde.

- Lærlinger er en god måte å rekruttere arbeidskraft. Lærlinger på prosjekter er et viktig krav for å styrke lærlingordningen og at bidra til et seriøst og organisert arbeidsliv, sier hun

Arbeiderpartiets forslag om å støtte det enstemmige forslaget fra Yrkesopplæringsnemnda fikk kun Arbeiderpartiet og Miljøpartiet de Grønnes stemmer.

Her kan du lese hele forslaget: http://akershus.arbeiderparti.no/tekster/25477790