Nominasjonskomiteen i Akershus Arbeiderparti med enstemmig listeforslag

Bilde av nominasjonskomiteens topp 8

Nominasjonskomiteen har valgt å gi fornyet tillit til de fire fremste kandidatene som alle er stortingsrepresentanter i dag.

Anniken Huitfeldt er satt på førsteplass. Hun en erfaren politiker og leder i Utenriks- og Forsvarskomiteen i dag. Hun har tidligere også vært statsråd i flere departement.

Sverre Myrli på andre plass, er landets fremste samferdselspolitiker og har lang fartstid på Stortinget.

Tuva Moflag er innstilt på tredje plass. Tuva har vist seg som en uredd og dyktig helsepolitiker og er nå klar for større oppgaver.

Åsmund Aukrust er Arbeiderpartiets fremste politiker i klimaspørsmål og vil fortsette arbeidet for trygge arbeidsplasser i en klimavennlig industri.

Da lista var ute til høring i partiorganisasjonen var det flere som påpekte at det burde være en målsetting å ha annenhver kvinne og mann gjennomgående på valglista. Samtidig viste høringsrunden stor støtte også til Mani Hussaini som var foreslått på femte plass. Både Akershus Arbeiderparti og Stortinget trenger en tydelig stemme for alle med minoritetsbakgrunn. Selv om Arbeiderpartiet er landets største parti, er det i dag bare to representanter med minoritetsbakgrunn på Stortinget. Med tanke på at fylket vårt er et av landets mest mangfoldige, og en betydelig andel av innvandrerbefolkningen stemmer på oss, foreslår nominasjonskomiteen derfor Mani på femte plass. Mani har vært lenge i toppolitikken, har møtt som vara på Stortinget i inneværende periode, og har tidligere ledet AUF i Norge.

Ragnhild Hartvigsen er foreslått på sjetteplass. Hun har lang fartstid både i fagbevegelsen og lokalpolitikken. Er i dag daglig leder av tvillingforeldreforeningen.

Tobias Linge på syvende plass er ungdomskandidat, mens Anita Patel på åttende plass har bred erfaring fra idrett og kulturorganisasjoner. Fylkesrådsleder Tonje Brenna og fylkesråd Halvard Ingebrigtsen er begge synlige og tydelige kandidater som bidrar til å løfte lista.

Ellers vil vi trekke frem kandidaten Elly Frogner, 71 år. Hun er de eldre i Akershus sin kandidat og sørger for at kandidater i alle aldre på lista. På lista finner vi kandidater med lang politisk erfaring på lokalt eller fylkesnivå, og vi finner unge fremadstormende politikere som gir lista energi og fremtidsvyer.

Alle deler av Akershus valgkrets er godt representert på lista.

Nominasjonskomiteen har lagt frem et listeforslag med god balanse mellom fornying og erfaring.

Med dette legger Nominasjonskomiteen i Akershus Arbeiderparti frem sitt endelige forslag til valgliste for stortingsvalget 2021. Lista vil bli behandlet på fylkespartiets nominasjonsmøte 28. november.

Nominasjonskomiteens endelige forslag til Stortingsvalgliste for Akershus Arbeiderparti 2021:

1. Anniken Huitfeldt, 1969, Ullensaker

23. Iselin A. Olafsen, 2000, Nannestad/AUF

24. Harald Tyrdal, 1972, Lunner

25. Grete Sjøli, 1967, Nes

Nominasjonskomiteen har bestått av følgende:

Leder:             Are Tomasgard, LillestrømNestleder:       Thilde Marie Børsum, BærumMedlemmer:        Oddbjørn Nesje, Nordre FolloTone Rønoldtangen, NesIvar Granum, AskerRagnhild Bergheim, LørenskogAnna Sandman, GjerdrumEdvin Søvik , ÅsHoda Imad, AUF

Varamedlemmer:Steinar Ottesen, Aurskog-HølandHege Svendsen, EidsvollTrond Finstad, VestbyHege Bogfjellmo, LunnerHalfdan Karlsen, RælingenElin L’Estrange, UllensakerIna Libak, AUF