Markeringer 22. juli

22. juli i år er det ti år siden terrorangrepet på Utøya og i regjeringskvartalet. Dette markeres i mange av våre kommuner. Her finner du en oversikt:

Nasjonal markering:

09.00 Markering i Regjeringskvartalet

11.00 Gudstjeneste i Oslo Domkirke

15.00 Markering på Utøya

20.00 Nasjonal minnekonsert i Oslo Spektrum

Asker og Bærum:Tid: 17.30 - 18.15.Sted: Kjørboparken, Sandvika

Program for markeringen:Kulturell åpning- Åpning v/Thilde Marie Børsum, Leder av Bærum Arbeiderparti- Tale v/Lisbeth Hammer Krog, ordfører i Bærum- Tale v/Ola H. B. Pedersen, overlevende fra UtøyaKultur- Minnetale- Tale v/LO- Tale v/Elise Margrete Weltzien, leder av Bærum AUF- Tale v/Åsmund Aukrust, overlevende fra Utøya og stortingsrepresentantKultur

Arrangører:Asker Arbeiderparti, Bærum Arbeiderparti, Bærum AUF, Bærum kommune, Asker kommune, LO Asker og Bærum

I Asker kirke:Minnemarkering i Asker kirke klokken 11:00-11:30 med appeller, lystenning og musikk. Åpen kirke 12-13.

Nesodden:

08.30 – 09.00 Nesodden kommunesenter, Tangenten, ungdomsarenaen – dørene åpnes, musikals innslag09.00- 09.45 Nasjonal sending fra markering i Oslo. Digital overføring.10.15 – 10.45 Minnesmerket ved vanntårnet

Blomsternedleggelse og taler ved:Ordfører Truls A. WickholmLeder AUF Nesodden, Alexander SelvénStøttegruppen 22. juli,Abobakar R. MostafaEtt minutts stillhet, rosenedleggelse

11.30-12.00 Nesodden kirke, Minnegudstjeneste, nasjonal klokkeringing

12.00 – 12.30 Nesodden kirke, gravlund

Besøke gravene til Bano Rashid og Diderik Aamodt Olsen – Taler ved gravene

Vestby:

Minneparken i Vestby sentrum torsdag 22. juli kl. 11.00

Minnetale ved ordfører Tom Anders Ludvigsen, Vestby Arbeiderparti.Musikalsk innslag – Andrea Hermine Kjønsø, nestleder Vestby AUF. Det legges ned krans på vegne av Vestby kommune. Vestby AUF og Arbeiderparti legger ned røde roser

Alle kirkeklokkene i Vestby ringer kl. 12.00. Vestby kirke har åpen kirke kl. 12.00 – 14.00

Ås:

Markering klokken 11 ved Nordby kirke. Taler ved Ina Libak og ordfører Ola Nordal

Eidsvoll:

Kl.10.00 Minnesmarkering ved minnesmerke ved Eidsvollsbygningen . Kransenedlegging, taler og musikalske innslag.Kl.11.00 Åpen kafe på Kafe standpunktKl.12.00 Kirkeklokkene ringer og kirkene i Eidsvoll har åpent fra 12.00 til 18.00Råholt kirke vil ha musikalske innslag hver time fra 12.00 til kl.18.00

Nes:

kl. 12.00: Stille markering ved minnesteinen på bautaplassen. Leder i Nes Arbeiderparti Anne Grethe Tømte og Kommunedirektør Jon Sverre Bråthen vil legge ned krans. De som ønsker kan legge ned en rose, dette til ettertanke og refleksjon i forbindelse med tragedien på Utøya og Regjeringsbygget i 2011. kl. 12.00-12.05: Klokkene ringes fra alle kirkene i kommunen kl. 12.00-20.00: Årnes kirke er åpen kl. 19.00: Minnekonsert i Årnes kirke med lokale musikere. Mer informasjon https://kirkenines.no/

Lunner:

Minnemarkeringen gjennomføres kl. 12:00 ved minnesmerket utenfor Lunner ungdomsskole på Roa. Til markeringen blir det appeller og kulturelle innslag før vi bekranser minnesmerket. Fremmøtte som ønsker å legge ned blomster ved minnesmerket vil også få anledning til å gjøre det. Det vil bli enkel bevertning etter selve markeringen.

Arrangementet er organisert av Lunner kommune i samarbeid med Norsk folkehjelp Hadeland, Lunner Røde kors, Lunner kirke, Lunner arbeiderparti, Hadeland AUF og Kultur Hadeland.

Av hensyn til Covid-19-reglementet ber vi om forhåndspåmelding. Klikk her for påmelding: https://checkout.ebillett.no/192/events/7336/purchase

Ullensaker:

Kl. 13:00 Kommunal minnemarkering i kulturhuset.Kl. 18:00 Minnegudstjeneste i Jessheim kirke.Kl. 18:00 Visning av filmen Utøya 22. juli i Ullensaker kulturhus.

Nannestad:

Dagen markeres med arrangement ved Stensgård kirke. Programmet er satt opp av Kirkene i Nannestad i samarbeid med Nannestad Arbeiderparti, oppstart kl.12:00. Det er gratis inngang. Medvirkende er Janne Berglund (sang), Eivind Baaserud (gitar), Svein Skulstad (sokneprest) og appell ved Anmar Rikabi fra Nannestad Arbeiderparti. https://www.facebook.com/events/324111072419636/?sfnsn=mo

Frogn:

Markering i Badeparken i Drøbak kl 12. Taker ved ordfører Hans Kristian Raanaas, varaordfører Rita Hirsum Lystad og Edvin Søvik.

Nedre Romerike:

Rosemarkering på Torvet i Lillestrøm kl 18.00. Taler ved Anniken Huitfeldt, Are Tomasgard, Daniel Evjebråten, Vilde Rooth og Sverre Myrli.