200 veteraner startet valgkampen på Utøya

Tirsdag startet 200 veteraner over 60 år fra Akershus Arbeiderparti valgkampen på Utøya sammen med Ap-leder Jonas Gahr Støre og AUF-leder Mani Hussaini.

Aps veterangruppe startet valgkampen på Utøya

Marit Bjørlo, Mani Hussaini og Kjell Engebretsen i sola på Utøya

-          Vi over 60 utgjør 30% av velgerne og er en viktig gruppe.  De aller fleste av oss er aktive og er en ressurs for samfunnet. Nå skal vi mobilisere for å få en ny Arbeiderparti-regjering og Jonas som statsminister, sa Marit Bjørlo til stor applaus fra publikum.

Utøya viste seg tirsdag fra sin beste side med sol og fint vær. Veteranene fikk lapskaus, sang arbeidersanger og fikk høre om Utøyas historie og prosjektet for å gjenreise Utøya.

Marit Bjørlo har i lang tid stått på for å at veterangruppa skal få til et arrangement på Utøya. Hun var meget glad for at det endelig lot seg gjøre.

-          Noen av oss har vært på Utøya, mens mange har aldri vært her før. For alle er det uansett fint å se at Utøya er tatt i bruk igjen, samtidig som man har tatt vare på historien på en verdig måte, sa hun.

Marit Bjørlo og Jonas Gahr støre klar for å vinne valget

Hun var takknemlig for at Ap-leder Jonas Gahr Støre prioriterte veteranene midt i en hektisk valgkamp. Han engasjerte publikum i sin tale.

-          Mange opplever mer utrygghet i arbeidslivet, ulikhetene øker og Høyre/Frp-regjeringen har sviktet sine løfter til de eldre og i stedet prioritert store skattekutt til de rikeste. Arbeiderpartiet er klare for å styre landet i en annen kurs. Vi vil prioritere fellesskapet, trygghet i arbeidslivet og en trygg og god alderdom, sa Støre.

AUF-leder Mani Hussaini som også er stortingskandidat fra Akershus Arbeiderparti fortalte om arbeidet for å gjenreise Utøya og pekte også på hvor viktig Akershus blir i den kommende stortingsvalgkampen.

-          Om Arbeiderpartiet får fem eller seks mandater i Akershus, kan avgjøre om vi får en ny regjering med Jonas som statsminister. Hver eneste stemme kommer til å telle i Akershus, sa han.

Marit ønsker 200 veteraner velkommen til sommersamling på Utøya

Marit Bjørlo ønsker velkommen

200 veteraner på plass i Gro-salen

200 veteraner samlet i Gro-salen.